|
|
|
|
|
|
|
International Teletext Art Festival ITAF2013
15.8.-15.9.2013
in ARD Text from page 850,
ORF TELETEXT from page 470
and SWISS TELETEXT pages 750-764 on SRF 1, RTS 1 and RSI 1
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Arthur C. Clarke
Considering that teletext has been used by millions of people daily during its 40 years of existence, it has so far remained a relatively unexplored territory for artistic creation. Ever since it was launched by the BBC in 1973, there have been several serious efforts to open up teletext for art but even if teletext has had a steady stream of fans within the artistic community, including some well-known names such as the Jodi artist collective, it has never gained the status it deserves as an art form. Now that High Definition has become established as a standard and the race towards crisp images has slowed down, a growing number of artists have returned to the basic structures of electronic art. This can be seen as the main reason for the revival of teletext in this context. Other phenomena explaining the sudden interest in teletext art, especially among young artists, is the retro factor. The minimal aesthetics and limited technical possibilities make teletext a unique medium and also an interesting challenge for artists: To make teletext pages a specific file format and editor are needed. A teletext page can be perceived as a grid of 24 rows and 40 columns. To change the colours of the graphics, text and background or to add a blink effect, a control character needs to be inserted. Each time a control character is placed it uses up one space in the grid, which then appears black. The artworks can be viewed with teletext editors or made into animated images but the true forum for teletext art is of course teletext itself.
A group of experts (Paul B. Davis, Voin de Voin and Rosa Menkman) will select one of the participating artists to receive the Teletext Art Prize.You too can vote for your favourite artwork by SENDING A POSTCARD > info on competition and voting
The festival opens on August 15th in Berlin at the ARD Hauptstadtstudio exhibition space were the ITAF works will be displayed untill the 15th September and continues in Filmkunstbar Fitzcarraldo with some program. The following day ITAF continues with a Teletext Cocktailparty in Musterzimmer Showroom for Contemporary Art.
ITAF2013 will also be in the program of Ars Electronica Festival , Linz, Austria, 5.9.-9.9.2013
The International Teletext Art Festival is a FixC cooperative project www.fixc.fi made in collaboration with ARD Text www.ard-text.de, ORF TELETEXT teletext.orf.at and Swiss TXT www.teletext.ch.
For more info and PR images contact: Juha van Ingen ITAF / FixC
itaf2013 (at) teletextart (dot) com / phone: (+) 358 40 5932694
FixC cooperative Alppikatu 17 LH2 FI-00530 Helsinki www.fixc.fi
All images on the website are copyright of the artists!
Special thanks to:
Microtel a project created by Lektrolab
Matti Rämö, YLE, Finnish national broadcasting company
Katrin Rosalind Bucher Trantow, Kunsthaus Graz
Michaela Wimplinger, Ars Electronica
|
|
|
|
|
|
Internationales Teletext Art Festival ITAF 2013
15.8.-15.9.2013
ARD Text ab Seite 850
ORF TELETEXT ab Seite 470
Schweizer TELETEXT Seite 750-764 auf den Sendern SRF 1, RTS 1 und RSI 1
Täglich von Millionen Menschen genutzt und das seit über 40 Jahren der Teletext ist der erste interaktive Informationsdienst des elektronischen Zeitalters. Und schon bald nach seiner Einführung haben auch Künstler die gestalterischen Besonderheiten dieses Mediums erkannt. Nur sechs Farben plus weiß und schwarz sind möglich, die Grafik basiert auf Pixeln, das Bildformat ist klar festgelegt. Diese minimale Ästhetik und die begrenzten technischen Möglichkeiten stellen eine interessante Herausforderung für die künstlerische Produktion dar von Post-Punk bis Concept Art.
Für die Erstellung von Teletext-Seiten müssen besondere Eingabeeditoren und Dateiformate verwendet werden. Eine Seite hat nur 24 Zeilen und 40 Spalten. Um die Grafik-, Text- oder Hintergrundfarbe zu ändern oder ein Blinken einzufügen, muss jeweils ein Steuerzeichen gesetzt werden. Dieses Archaische, die Reduktion auf einzelne Pixel, hat in der heutigen Welt der HD-Auflösung einen starken visuellen Reiz. Elemente der Teletext-Ästhetik finden sich an vielen Stellen auf Hauswänden und in Graffitis, in Videos und Animationsfilmen und auf Webseiten im Internet.
Die in Helsinki beheimatete Künstlerkooperative FixC organisierte 2012 in Zusammenarbeit mit dem Finnischen Fernsehen YLE und dem ARD Text in Deutschland das erste Internationale Teletext Art Festival ITAF, um den Künstlern der elektronischen Kunstszene die Präsentation ihrer Arbeiten zu ermöglichen. In diesem Sommer geht das Festival in die zweite Runde. An ITAF 2013 sind neben ARD Text auch ORF TELETEXT und der Schweizer TELETEXT beteiligt. Insgesamt 16 internationale Künstler nehmen am Festival teil. Eine Jury aus Experten (Paul B. Davis, Voin de Voin und Rosa Menkman) zeichnet einen der beteiligten Künstler mit dem Teletext Art Prize 2013 aus. Sie haben ebenfalls die Möglichkeit, für Ihr favorisiertes Kunstwerk zu stimmen und eine von 30 USB-Speicherkarten, die exklusiv für das Teletext Kunstfestival designt wurden, zu gewinnen. > Informationen über den Wettbewerb und die Abstimmung
Eröffnet wird das Festival am 15. August in Berlin im ARD Hauptstadtstudio und danach in der Filmkunstbar Fitzcarraldo. Am 16. August findet im Musterzimmer - Showroom für zeitgenössische Kunst - eine Cocktailparty statt.
Die Kunstwerke werden nicht nur auf den Teletext-Seiten gezeigt, sondern auch vom 15. 8 bis 15.9.2013 im ARD-Hauptstadtstudio in Berlin und am 6. September im Rahmen des Ars Electronica Festivals 2013 “TOTAL RECALL The Evolution of Memory”, Linz, 5. bis 9. September.
Das Festival wird von der Finnischen Künstlerkooperative FixC, www.fixc.fi kuratiert und ist eine Kooperation mit ARD Text www.ard-text.de, ORF TELETEXT teletext.ORF.at und dem Schweizer TELETEXT www.teletext.ch.
Für weitere Infos und Pressebilder wenden Sie sich an: Juha van Ingen ITAF / FixC
Itaf201 3(at) teletextart (dot) com / Tel: (+)358 40 5932694
FixC cooperative, Alppikatu 17 LH2, FI-00530 Helsinki, www.fixc.fi
Alle Bilder auf der Website sind urheberrechtlich durch die Künstler geschützt!
Besonderer Dank an:
Microtel a project created by Lektrolab
Matti Rämö, YLE, Finnish national broadcasting company
Katrin Rosalind Bucher Trantow, Kunsthaus Graz
Michaela Wimplinger, Ars Electronica
|
|
|
|
Artists and works ------- scroll to see all ------------ > Künstler und Arbeiten --------- bitte scrollen, um alle zu sehen ------------ >
|
|
|
|
|
|
|
|
Daniel Egg web: www.danielegg.com |
|
|
Daniel Egg (Austria, born 1973) lives and works in Vienna. Since 1994 he shows a number of works in the media photography, film, video and installation. Daniel Egg was presented inter alia in art exhibitions at the Kunstraum Innsbruck, the Neue Galerie Graz, the ZKM Karlsruhe, the MoMa in Helsinki, the Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, the Kunsthalle Wien and the ICA Philadelphia.
Daniel Egg (1973) lebt und arbeitet in Wien. Seit 1994 zahlreiche Arbeiten in den Medien Fotographie, Film, Video und Installation. Daniel Egg war u.a. in Ausstellungen im Kunstraum Innsbruck, der Neuen Galerie Graz, im ZKM Karlsruhe, im MoMA Helsinki, im Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, der Kunsthalle Wien und dem ICA Philadelphia vertreten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DUST and SCRATCHES (From two films of the Austrian avantgarde-filmmaker Kurt Kren) |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dragan Espenschied web: 1x-upon.com/~despens |
|
|
Home Computer Folk musician, Internet Artist, Geocities researcher, Palm Pilot Cartoonist, expert on the Digital Vernacular.
Heimcomputer-Musiker (Bodenständig 2000), Internet-Künstler (+Olia Lialina), Geocities-Forscher, Palm Pilot-Cartoonist, Experte für Digitale Folklore.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lucky Cat |
|
Netscape Now! |
|
Sparkle |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kathrin Günter web: katier.org |
|
|
Kathrin Günter (Germany) has been exploring extensively gossip, star behaviour and the phenomenon of paparazzi photography. Her latest researches and investigations focus on thought-o-graphic experiments, photo chemical processes, spirit photography and other invisible phenomena of the early twentieth century.
The Teletext,- or rather Celebritext format adds yet another colourful layer to the infamous body of work "Star Shots", which the artist has been continuously enjoying and elaborating since 1999. Throughout various media, formats and techniques "Star Shots" exposes the allegedly scandalous world of celebrity and paparazzi photography.
Kathrin Günter (Deutschland) hat ausgiebig Klatsch, das Verhalten von Stars und das Phänomen der Paparazzi-Fotografie erkundet. Ihre neuesten Forschungen und Untersuchungen konzentrieren sich auf „Thoughographic“-Experimente, photochemische Prozesse, Geisterfotografie und andere unsichtbare Phänomene des frühen zwanzigsten Jahrhunderts.
Das Teletext- oder vielmehr Celebritext-Format fügt noch eine weitere bunte Schicht zum berüchtigten Werk "Star Shots" hinzu, die die Künstlerin seit 1999 kontinuierlich genießt und erarbeitet. Durch verschiedene Medien, Formate und Techniken stellt "Star Shots die angeblich skandalöse Welt der Stars und Paparazzi-Fotografie aus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lindsay Lohan's Mug Shot Cabinet |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
John Lawrence web: www.johnlawrence.tv |
|
|
John Lawrence (b.1981, UK) employs a range of tactics and techniques within his work which ranges from large-scale video installation to a radio-play written for one performer. Recent show's include For What It Is with Roy Voss, Andor Gallery, London, and Original Carbon Copy, Fold Gallery, London. He studied at the Royal Academy Schools, London.
John Lawrence (geb.1981, UK) verwendet eine Reihe von Taktiken und Techniken in seinen Werken, die von großen Video-Installationen zu einem Hörspiel, geschrieben für einen Interpreten, reicht. Zu seinen letzten Shows gehören „For What It Is“ mit Roy Voss, Andor Gallery, London, und „Original-Carbon Copy“, Falten Gallery, London. Er studierte an der Royal Academy Schools, London.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Connecting People |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marc Lee web: www.1go1.net |
|
|
b.1969 Switzerland creates network-oriented interactive projects since 1999. Experimenting with information and communication technologies, his projects locate and critically discuss economic, political, cultural and creative "issue-clusters" that are essential for communication processes in digital networks.
Marc Lee has exhibited in major new media art exhibitions including: ZKM Karlsruhe, New Museum New York, Transmediale Berlin, Ars Electronica Linz, Contemporary Art Biennale Sevilla, Viper and Shift Basel, Read_Me Festival Moskau, CeC Dehli, MoMA Shanghai, ICC Tokyo and Media Art Biennale Seoul
Marc Lee (Schweiz, geb. 1969) schafft seit 1999 netzorientierte interaktive Projekte.
Mit Informations- und Kommunikationstechnologien experimentierend, suchen und diskutieren seine Projekte kritisch wirtschaftliche, politische, kulturelle und kreative "Problem-Cluster", die essentiell für Kommunikationsprozesse in digitalen Netzen sind. Marc Lee stellte in wichtigen New Media Art Ausstellungen aus, darunter: ZKM/Karlsruhe, New Museum/New York, Transmediale/Berlin, Ars Electronica/Linz, Contemporary Art Biennale/Sevilla, Viper and Shift/Basel, Read_Me Festival/Moskau, CeC/Dehli, MoMA/Shanghai, ICC/Tokyo und Media Art Biennale/Seoul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breaking News |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIA web: www.liaworks.com |
|
|
The Austrian artist LIA - one of the early pioneers of Software and Net Art - has been creating digital art, installations and sound works since 1995. Her works combine various traditions of drawing and painting with the aesthetic of digital images and algorithms. They are characterized by a minimalist quality, and by an affinity with conceptual art.
In the five works that LIA created for the teletext art festival she uses the single pixel as basic building blocks. The images play on the one hand with the idea of algorithms, by varying the distances between lines and pixels following algorithmically defined patterns; and on the other hand with the intense contrast between black and white elements demanded by the limitations of the technology. In four of the five works the teletext "flash" command is used to provide a hierarchical order of the elements without using animation as such. A clear boundary is formed between the permanent (static) and impermanent (dynamic) elements; this boundary appears and disappears as the blinking effect plays out. If the entire image were always visible, ie if there was no blink effect, the dynamic elements would be lost amongst the static elements.
Die österreichische Künstlerin LIA - eine der frühen Pioniere der Software und Netzkunst schafft seit 1995 digitale Kunst, Installationen und Soundarbeiten. Ihre Werke kombinieren verschiedene Traditionen des Zeichnens und Malens mit der Ästhetik von digitalen Bildern und Algorithmen. Sie zeichnen sich durch eine minimalistische Qualität und durch eine Affinität zur Konzeptkunst aus.
In den fünf Werken, die LIA für das Teletext Kunstfestival erstellt, nutzt sie die einzelnen Pixel als Grundbausteine. Die Bilder spielen auf der einen Seite mit der Idee von Algorithmen, durch Variation der Abstände zwischen Zeilen und Pixel nach algorithmisch definierten Mustern; und auf der anderen Seite mit dem starken Kontrast zwischen den schwarzen und weißen Elementen, die durch die Beschränkungen der Technologie gefordert werden. In vier der fünf Werke wird der Teletext-Befehl "blinken" verwendet, um eine hierarchische Ordnung der Elemente ohne Animation als solche zu liefern. Eine klare Grenze wird zwischen den permanenten (statischen) und vergänglichen (dynamischen) Elementen gebildet; diese Grenze erscheint und verschwindet durch das Ausspielen der blinkenden Wirkung. Wäre das gesamte Bild immer sichtbar, das heißt wenn es keinen Blink-Effekt gäbe, gingen die dynamischen Elemente unter den statischen Elementen verloren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Black & White |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raquel Meyers web: www.raquelmeyers.com |
|
|
Raquel Meyers (Spain, Cartagena, 1977) works with low-res graphics and photography for performance, web, video and installations. Currently she works with storytelling in text mode (ascii, petscii, etc) together with Goto80. Lightrhythmvisuals released her collected works in 2010 on the DVD ‘Useless, Yet Crucial’. It shows her characteristic mix of black humour, surreal imagery and low-res graphics.
Meyers grew up with black and white photography, singing in grind core bands, selling books and watching disturbing movies. During her time in Entter (2000-2007) she developed a frenetic style that is still “blowing minds (or causing seizures)” as Wired put it. There is little if any sentimentality for old technologies. It is the brutalist way that fascinates her, noticeable in animation works such as The Emperor’s Snuff Box (2008) and the stop motion work Dodekafobia (2009). The frenetic brutalism culminated with Polybius (2010) that mimicked a sense deleting arcade game from the 1980s, and her solo A/V performanceError Holidays (2010). Since 2004 she has performed at VJ-festivals like Mapping and Cimatics, at 8bit events like Tokyo Blip Festival and the Playlist exhibition, aswell at Transmediale, LABoral and LEV Festival. She currently lives and works in Sweden.
Raquel Meyers (Spanien, Cartagena, geb. 1977) arbeitet mit Low-Res-Grafik und Fotografie für Aufführungen, Web, Video und Installationen. Derzeit arbeitet sie mit Storytelling im Textmodus (ASCII, PETSCII, etc) zusammen mit Goto80. Lightrhythmvisuals veröffentlichte ihre gesammelten Werke im Jahr 2010 auf der DVD "Useless, Yet Crucial“. Es zeigt ihre charakteristische Mischung aus schwarzem Humor, surrealen Bildern und Low-Res-Grafik.
Meyers wuchs mit Schwarz-Weiß-Fotografie, Singen in Grindcore-Bands, dem Verkauf von Büchern und dem Schauen verstörender Filme auf. Während ihrer Zeit in Entter (2000-2007) entwickelte sie einen frenetischen Stil, der "Einen umhaut (oder Anfälle verursacht)", wie „Wired“ es ausdrückte. Es gibt wenig, wenn überhaupt Sentimentalität für alte Technologien. Es ist der brutale Weg, der sie fasziniert, spürbar in Animationen, wie „Des Kaisers Snuff Box“ (2008) und der Stop-Motion-Arbeit „Dodekafobia“ (2009). Der frenetische Brutalismus gipfelte mit „Polybius“ (2010), das ein (fiktives) sinne-löschendes Arkaden-Spiel aus den 1980er Jahren nachahmt, und ihre Solo A/V Performance „Error Holidays“ (2010). Seit 2004 ist sie bei VJ-Festivals wie Mapping und Cimatics aufgetreten, bei 8bit Veranstaltungen wie dem Tokyo Blip Festival und der Playlist Ausstellung, wie auf der Transmediale, LABoral und LEV Festival. Sie lebt und arbeitet derzeit in Schweden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The journey of the sun |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seppo Renvall web: www.northernvideoart.net/ARTISTS/sepporenvall |
|
|
Seppo Renvall's wide-ranging, multi-faceted production stands at the apex of the Finnish experimental moving image. In Renvall's films personal material is often combined with a physical re-working of the properties of the film.
Seppo Renvalls weitreichende, facettenreiche Produktion steht an der Spitze des Finnischen experimentellen Bewegtbildes. In Renvalls Filmen wird persönliches Material oft mit einem körperlichen Nacharbeiten der Eigenschaften des Films kombiniert.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finnish Architecture in small scale |
|
|
|
|
|
------------------------------------------- >
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UBERMORGEN web: ubermorgen.com |
|
|
Behind UBERMORGEN (AT/CH/USA, b.1995) we can find one of the most unmatchable identities - controversial and iconoclastic - of the contemporary European techno-fine-art avant-garde.
UBERMORGEN (AT/CH/USA, geb. 1995) gehört zur zeitgenössischen europäischen Techno-fine-art-Avantgarde, ihre radikale Identität ist rueckgekoppelt mit einem bilderstürmerischen Aktionismus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Youtube comments [on 920]
My Little Pony, Friendship is Magic
|
|
|
|
Littlest Pet Shop, Lights, Camera, Mongoose!
|
|
Monster High TM, Invasion of the Ghoul Snatchers
|
|
Die Schule der kleinen Vampire, Blut auf Raedern
|
|
Winx, Mission at Cloudtower
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
> Back to ITAF2013 introduction / > Zurück zur ITAF 2013 Einführung |
|
|
|
The peoples choice winners are / Die Publikumslieblinge sind::
- Dragan Espenschieds “Lucky Cat”
- LIAs serie “Black and White”
- John Lawrences serie “Connecting People”
CONGRATULATIONS!!
Herzliche Gratulation!
|
|
|
Teletext Art Prize 2013:
The jury worked hard but finally reached a conclusion (one winner and 3 honorary mentions). The jury statement:
The winner is Kathrin Gûnter with her image series " Lindsay Lohan's Mug Shot Cabinet"
The jury is of the opinion that this image series has both the strongest concept and most innovative idea for Teletext imagery in relation to contemporary topics.
The series poses a clever contrast to the more sexual/pornographic pages that have become a subject in teletext (art) and that the technology has become liked and loved for. One the one hand some of the jury read the piece as controversial: in these pages the woman's role has replaced the masculine cliche, emphasizing the power relations in traditional gender politics. On the other hand Gunter uses the technological feature of 'char blinking', rendering a secondary proposition in which only the eyes of Lohan remain and which others of the jury read as a strong visual reference to the symbol of the burka and it's association in Western culture with female repression. All jury members were in agreement of the caliber and complexity of the winning work.
Honorary mentions go to Raquel Meyers, Daniel Egg and Dragan Espenschied:
- Raquel Meyers for her "The journey of the sun" image series in which she shows how the low-res Teletext technology can be employed for storytelling.
- Daniel Eggs "DUST and SCRATCHES" series that deals with the materiality of two very different technologies. In this series Egg translated the lo-fi artifacts of celluloid into lo-res Teletext artifacts.
- The jury really enjoyed Dragan Espenschieds use of the blink effect in his "Lucky Cat".
Here is some more info on the winner:
Kathrin Günter
web: katier.org
Kathrin Günter (Germany) has been exploring extensively gossip, star behaviour and the phenomenon of paparazzi photography. Her latest researches and investigations focus on thought-o-graphic experiments, photo chemical processes, spirit photography and other invisible phenomena of the early twentieth century.
The Teletext,- or rather Celebritext format adds yet another colourful layer to the infamous body of work "Star Shots", which the artist has been continuously enjoying and elaborating since 1999. Throughout various media, formats and techniques "Star Shots" exposes the allegedly scandalous world of celebrity and paparazzi photography.
Here is some more info on the jury:
Paul B. Davis
web: www.post-data.org/~paul
Paul is an artist and lecturer, currently living and working in London, UK. Paul pioneered the use of video game cartridges as an artistic medium and created the first hacked video game artworks.
Rosa Menkman
web: rosa-menkman.blogspot.fi
Rosa is a Dutch artist/theorist who focuses on visual artifacts created by accidents in both analogue and digital media. In 2011 Rosa wrote the Glitch Moment/um, a book on the exploitation and popularization of glitch artifacts.
Voin de Voin
web: voindevoin.andharbor.com
Voin de Voin (Berlin) was born in 1978 in Sofia. Studied theatre art in Amsterdam and Paris. Graduated with a master degree from DasArts, Amsterdam. He works in the field of contemporary art and performance.
|
|
Teletext Art Prize 2013:
Kathrin Günter wird für ihre Serie "Lindsay Lohan's Mug Shot Cabinet" mit dem Teletext Art Prize 2013 ausgezeichnet.
Nach Meinung der Jury hat die Serie sowohl konzeptionell als auch durch die innovative Umsetzung der Thematik in die Teletext-Bildsprache und ihren Bezug zu aktuellen Themen überzeugt.
Begründung der Jury
Die Serie "Lindsay Lohan's Mug Shot Cabinet" steht in Kontrast zu sexualisierten oder pornographischen Darstellungen, wie sie im Teletext verbreitet sind. Die Jury hat in den Arbeiten von Kathrin Günter zwei gegensätzliche Ansätze entdeckt. Zum einen sieht sie sie als Gegenentwurf, bei denen das typische weibliche Bild durch maskuline Klischees ersetzt und dadurch auf die Machtrelationen in traditionellen Geschlechterverhältnissen verwiesen wird. Zum anderen verwendet Günter bei ihrer Arbeit die (Videotext-)Technologie des „Blinkens“, wodurch dem Bild eine zweite Ansicht und damit Sinnebene hinzugefügt wird. Bei dieser zweiten Ansicht der Serie sind nur die Augen von Lindsay Lohan zu sehen. Dies hat die Jury als visuelle Referenz zur Verschleierung von Frauen zum Beispiel durch eine Burka und die damit in der westlichen Welt einhergehende Assoziation der weiblichen Unterdrückung gesehen.
Günters Arbeit überzeugte die Jury daher sowohl durch die Qualität und als auch durch die Komplexität ihrer Arbeit.
.Darüber hinaus hat die Jury drei Arbeiten mit Anerkennungspreisen ausgezeichnet. Diese gehen an Raquel Meyers, Daniel Egg und Dragan Espenschied.
Raquel Meyers: "The journey of the sun“
Mit dieser Serie zeigt Raquel Meyer, wie die low-res Teletext-Technologie für Storytelling eingesetzt werden kann.
Daniel Egg: "DUST and SCRATCHES"
Diese Serie spielt mit der Materialität von zwei sehr unterschiedlichen Technologien. Egg übersetzt die lo-fi-Artefakte aus Zelluoid in low-res Teletext-Artefakte.
Der Jury hat darüber hinaus die Verwendung des „Blink-Effekts“ in Dragan Espenschieds "Lucky Cat" besonders gut gefallen.
Weitere Informationen über die Preisträgerin:
Kathrin Günter (Berlin) beschäftigt sich intensiv mit den Themen Klatsch, Prominenten und dem Phänomen der Paparazzi-Fotografie. In ihren aktuellen Arbeiten untersucht sie „Thoughographic“-Experimente, photochemische Prozesse, Geister-Fotografie und andere unsichtbare Phänomene des frühen zwanzigsten Jahrhunderts. Das Teletext oder besser Celebritext-Format ist eine Ergänzung zu ihrem Werk “Star Shots", an dem die Künstlerin kontinuierlich seit 1999 arbeitet. „Star Shots” beschäftigt sich mit der angeblich so skandalösen Welt der Promi- und Paparazzi-Fotografie. Die Künstlerin setzt dafür verschiedene Medien, Formate und Techniken ein.
Web: http://katier.org
Informationen über die Jury:
Paul B. Davis ist Künstler und Dozent. Zur Zeit lebt und arbeitet er in London, UK. Paul ist ein Pionier der Video Game-Kunst, der als erster Video Game-Cartriges in seiner Kunst einsetzte und die ersten gehackten Video Game Kunstwerke erstellte.
Web: www.post-data.org/~paul
Rosa Menkman ist eine niederländische Künstlerin und Theoretikerin, die sich auf zufällig entstandene visuelle Artefakte in analoger und digitaler Kunst konzentriert. 2011 hat Rosa Menkmann das Glitch Moment/um verfasst, ein Buch über die Verwendung und Populärität von Glitch Artefakten.
Web: rosa-menkman.blogspot.fi
Voin de Voin (Berlin) wurde 1978 in Sofia geboren. Er studierte Theaterwissenschaften in Asterdam und Paris. Er arbeitet im Bereich der zeitgenössischen Kunst und Perfomance.
Web: voindevoin.andharbor.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|